معماری،آموزش معماری،معماری ایران،معماری اصفهان،معماری یزد،معماری آثار مشهور دنیا،مقاله معماری،جزوه معماری،پایان نامه معماری،معماری آسان،قبولی در رشته معماری،نقشه کشی،آموزش نقشه کشی،دانلود نرم افزار معماری،عکس معماری،بنایی،گالری معماری،طراحی معماری

وجهه موسیقی در خطر؛ترانه های پولکی،خواننده های الکی!

بانی فیلم-گروه سینمای ایران: در سالهای اخیر در جریان ساخت سریالهای مناسبتی تلویزیون یا تولید برخی فیلفمهای سینمایی،سازندگان آثار برای جبران برخی از هزینه ها دست به تیتراژ فروشی می زنند.مسئله ای که هر چند اغلب در خفا شکل و ظهور می یابد،اما در هر حال همچنان به حیات خود ادامه می دهد.
بارها از پشت صحنه پروژه های مختلف درباره تکرار این مسئله مواردی شنیده می شود و رقم های مطرح شده در آنها اغلب جالب توجه هم هستند.گاهی حتی نفوذ این دست خوانندگان در برخی از فیلمها و سریالها به ضرب پرداخت پول با کمی دقت به راحتی قابل تشخیص هم هست!
روالی که با وجود نظارت مدیران صدا و سیما هر از گاهی در تلویزیون و تولیداتش اعم از فیلم و سریال یا جنگهای گفت وگو محور جریان می یابد. در سینما اما به دلیل دخالت کمتر در این دست موارد از سوی مدیران سینمایی،نمونه های بیشتری را نیز می توان یافت.
بانی فیلم برای آسیب شناسی این اتفاق پای صحبت شماری از چهره های سرشناس موسیقی رفته است.
***
قاسم افشار:
پیشنهاد ۷۰ میلیون تومانی برای خواندن ترانه تیتراژ داشتم!

قاسم افشار، خواننده موسیقی پاپ، از جمله اولین خواننده های موسیقی پاپ است. او مدتی قبل گفت و گویی انجام داد و در آن دست به افشاگری های عجیبی زد مبنی بر اینکه خوانندگان از جانب برخی تهیه کنندگان پیشنهاد پرداخت پول برای خواندن تیتراژهای سریالها و فیلم ها دریافت می کنند. او در توضیحی درباره این مسئله پیش آمده، به بانی فیلم می گوید: طی چند سال متوالی در ماه رمضان یک سری فراخوان غیررسمی می آمد که در آنها آمده بود تیتراژ این مجموعه ها فروشی است تا خوانندگان با پرداخت مبالغ بتوانند تیتراژ آن سریال را بخرند! به خود من هم پیشنهاد ۷۰ میلیونی برای خواننده شدن تیتراژ سریال داده شده است.
او می افزاید: در این باره تنها من صحبت نکردم؛ قبلاً هم یک سری از همکارانم در این مورد صحبت کرده بودند و حرفهای من مورد چندان غریبی نبود. به خود من بارها پیشنهاد ۷۰ میلیون تومانی برای خواندن تیتراژ سریال داده شد. در واقع حرفی که من واضح و شفاف بازگو کردم،معضلی ادامه دار شده است. اصل صحبتم این بود که در این حوزه اشکالاتی وجود دارد و روابط نادرست حاکم شده.مثلا در مواردی در یک سری از تیتراژها حتی موسیقی را آهنگسازی کار کرده،اما خواننده را به آهنگساز معرفی نکردند و تهیه کننده صدایی را روی تیتراژ گذاشته که ظاهرا بر اساس مناسبات مالی با خواننده بوده!
وی درباره اینکه چه خوانندگانی تن به قبول این پیشنهادها می دهند و تأثیر این اتفاق در نزول سطح کیفی ترانه های تیتراژ، توضیح می دهد: تیتراژ چه در سینما چه در تلویزیون لازم و ملزوم همدیگر هستند. بخصوص در سریال، مثلاً یک سریال ۳۰ قسمتی که هر شب پخش شود تیتراژ آن کمک زیادی به سریال کمک می کند و ناخودآگاه در ذهن ماندگار می ماند. دوستان زیادی داریم که در عرصه موسیقی فعالیت می کنند. یک سری از خوانندگان به صورت واضح این کار را انجام می دهند اما یک سری از خوانندگان تن به این کار نمی دهند. بی شک تیتراژ به خواننده کمک می کند. یک تیتراژ وقتی یک ماه پخش می شود، این سریال تکرار هم دارد دارد و حتی در برنامه های تلویزیونی یا برنامه های ارگانی بابت همان سریال دعوت می شوند، باز این موسیقی پخش می شود. ما صداهای خیلی خوبی در قالب تیتراژ سریال داریم،اما متاسفانه اغلب جایگاهی ندارند و امیدوارم از این فضا دور شویم.
افشار درباره جلوگیری از رونق این بازار غیرقانونی می گوید: متأسفانه آنقدر فضای چنین رفتارهایی گسترده هست که هیچ کاری نمی شود انجام داد. شما نمی توانید به همه دوستان موسیقی دسترسی داشته باشید. امیدوارم صحبتهای من و دیگر دوستان هم تلنگری باشد تا یک مقدار مواردی از این دست کمتر شود.
***
روزبه بمانی:
تیتراژ فروشی در شرایط ورشکستگی سینما و تلویزیون عجیب نیست

روزبه بمانی، ترانه سرا و خواننده موسیقی پاپ، درباره وجود برخی پیشنهادهای نامتعارف برای خواندن ترانه تیتراژ سریال ها و فیلم ها در قبال دریافت پول، ترجیح می دهد پاسخی ندهد.
او می گوید: سینما و تلویزیون ما شرایط ورشکسته ای دارند؛ بنابراین خیلی از تهیه کنندگان برای اینکه بتوانند بخش کوچکی از هزینه هایشان را تامین کنند، ترانه تیتراژهایشان را می فروشند!
بازیگر و خواننده فیلم «ربوده شده» درباره خوانندگانی که تن به قبول پرداخت پول می دهند و تأثیر این اتفاق روی سطح کیفی ترانه های تیتراژ می گوید: قطعاً این موارد وجود دارد و در سطح کیفی ترانه ها تأثیرات منفی می گذارد و کم هم نیستند خواننده هایی به اصطلاح معروف که این پول ها را پرداخت می کنند و قطعا ماندگار هم نیستند.
وی در رابطه با جلوگیری از رونق گرفتن این بازار غیرقانونی می افزاید: سینما و تلویزیون ما به دلیل شرایط ورشکسته ای که دارند، اصلاً صنعت محسوب نمی شوند. انگار صرفاً خیلی از آثار تولید می شوند، به منظور اینکه کسی آنها را نبیند! به همین خاطر وقتی که همه پروژه ها در ورشکستگی هستند، چیز عجیبی نیست خیلی از تهیه کنندگان بخواهند بخش کوچکی از هزینه هایشان را از تیتراژ فروشی درآورند. در واقع بدنه سینما و تلویزیون ما مشکل دارد. اگر وضعیت موسیقی ما طوری باشد تا صداهایی شنیده شوند که توانا هستند،آن زمان بوی بهبود اوضاع شنیده می شود. من زیاد به مافیا اعتقادی ندارم؛به نظرم اگر کسی استعداد به معنای واقعی داشته باشد، می تواند در هر زمینه ای موفق باشد. امروز متاسفانه توهمی باب شده که همه فکر می کنند حقشان از سینما، تلویزیون و موسیقی خورده شده. نمی گویم کسی حقش خورده نشده، ولی فکر می کنم اگر استعدادهای ناب و فوق العاده وجود داشته باشند، قطعاً دیر یا زود دیده خواهند شد و کار خواهند کرد.
***
امیر تاجیک:
خوانندگان حرفه ای زیر بار خرید ترانه تیتراژ نمی روند

امیر تاجیک، خواننده موسیقی پاپ، از جمله اولین خوانندگان سرشناس و پیشگام در عرصه موسیقی پاپ است و در سال های متمادی تیتراژهای بسیاری خوانده است، اما بواسطه ظهور خوانندگان جدید از این وادی دور شد.
او درباره صحبتهای افشاگرانه اخیر قاسم افشار مبنی بر وجود برخی پیشنهادهای نامتعارف برای خواندن ترانه تیتراژ سریال ها و فیلم ها در قبال دریافت پول به بانی فیلم می گوید: در گذشته در فیلم هایی که در سینما تولید می شد، موسیقی و تیتراژها رکن اساسی داشتند. موسیقی نقاط اوج فیلم را آنچنان جذاب و احساسی می کرد که تماشاگر لذت می برد. الان واقعاً جایش خالی است.البته بحث پیشنهاد تیتراژ خوانی در قبال پرداخت پول وجود دارد،اما به خوانندگان حرفه ای چنین پیشنهادهایی داده نمی شود، بخاطر اینکه از این قضیه منافع مالی پروژه ها تأمین می شود، ولی خوانندگان حرفه ای زیر بار این قضیه نمی روند.
خواننده ترانه سری مجموعه «زیر آسمان شهر» ادامه می دهد: به من تا الان تیتراژی را پیشنهاد نداده اند که لازم باشد برای خواندن ترانه اش پول پرداخت کنم. دست کم این قضیه به چنین شکل در مورد من صحت ندارد. خوانندگان جدید که بدین شکل می خواهند وارد بازار موسیقی پاپ شوند، نیازمند به چنین روند نامتعارفی هستند، چون وقتی تیتراژ می خوانند خب طبیعتاً منفعت خوبی برایشان دارد و زودتر شناخته می شوند. یک سری از مدیران تولید سینمایی این پیشنهاد را می دهند که پول در قبال آن پرداخت شود، به همین دلیل اغلب تیتراژها به خواننده هایی که توانمندند نمی رسد. وقتی که این عرف می شود تا بابت تیتراژ پول دریافت کنند، طبیعتاً پیشنهادی نمی ماند که به خوانندگان سرشناس دیگر از جمله قاسم افشار، علیرضا عصار، محمد اصفهانی و… برسد.مگر اینکه تهیه کنندگان بسیار حرفه ای که برایشان این مسائل مهم نیست و کیفیت فیلم یا برنامه ها در اولویت قرار دارد، وارد مذاکره با خوانندگان مطرح می شوند.هر چند متاسفانه تعداد این گروه از تهیه کنندگان متعهد انگشت شمار شده و به همین دلیل کار خوب به خوانندگان خوب نمی رسد. اگر دقت کنید تمام تیتراژها دست خوانندگان نوظهوری افتاده که اولین بار است کار خوانندگی را شروع می کنند. امروز اغلب دنبال خوانندگان نوظهور و پولدارند که صدا ندارند. افت چندانی طی این سالها در تیتراژها داشتیم، اما قبلاً اینطور نبود.
او می گوید: موسیقی فیلم باید هزینه مجزایی داشته باشد،اما به دلیل اینکه ندارد، در ردیف بودجه جایی برایش دیده نمی شود. بابت موسیقی باید ثانیه ای حساب می کنند و هر ثانیه ای دویست- سیصد تومان پرداخت کنند،اما می آیند روی صد تومان می بندند و خب پول هم ندارند.پس چون به هر حال باید موسیقی را تولید کنند، تیتراژها را می فروشند و به آهنگساز این پول را پرداخت می کنند و گویا این یک روال شده است.
وی در رابطه با اینکه چه خوانندگانی تن به قبول این پیشنهادها می دهند و تأثیر این اتفاق در نزول سطح کیفی ترانه های تیتراژ، می گوید: خوانندگان نوظهور، جدید، بی صدا و کم توان این کار را انجام می دهند. خواننده ای که توانمند باشد،بی شک تن به این کار نمی دهد و دستمزد هم دریافت می کند. به همین دلیل بنده ارتباطم با سینما بسیار ضعیف شده است،آن هم به خاطر اینکه این اتفاق نمی افتد.
تاجیک برای جلوگیری از رونق این بازار غیرقانونی پیشنهاد می دهد: اگر بودجه در بخش ساخت موسیقی تأمین و برآوردها سنجیده شود تا تهیه کنندگان و مدیران تولید مجبور نشوند به خاطر تأمین هزینه های ساخت موسیقی به فروش تیتراژ روی بیاورند،این معضل به مرور رفع می شود. زمان ثابت کرده این مسیری که طی شده و نشان داده افت کیفی زیادی هم دارد،دیده نمی شود. به همین دلیل ناگزیر مجبورند به سمت خوانندگان حرفه ای برگردند و این معقول ترین راه است. در گذشته موسیقی نقاط اوج فیلم را آنچنان جذاب و احساسی می کرد که تماشاگر لذت می برد. الان واقعاً جایش خالی است،چون به خوانندگان حرفه ای پیشنهاد داده نمی شود.
***
سینا سرلک:
هرگز بابت خواندن پولی پرداخت نکرده ام

سینا سرلک، خواننده و نوازنده موسیقی سنتی، بعد از حضور در سریال پربیننده «شهرزاد» و فیلم «زیر سقف دودی» به شهرت بیشتری دست یافت و حالا در عرصه موسیقی سریال و فیلم فعال تر است.
سرلک درباره بحث های اخیر درباره دریافت پول برای خواندن ترانه تیتراژ سریالها و فیلم ها این گونه توضیح می دهد: برای من تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده،اما شاید کسانی که تازه کاری را می خواهند شروع کنند این اتفاق برایشان افتاده باشد که در این مورد اطلاعی ندارم. البته به هر حال همیشه بعضی اوقات یک سری حاشیه هایی در فضای مجازی اتفاق می افتد، اما شخصا با نمونه مشابهی برخورد نداشته ام.
سینا سرلک درباره گفت و گوی افشاگرانه قاسم افشار از وجود برخی پیشنهادهای نامتعارف برای خواندن ترانه تیتراژ سریال ها و فیلم ها در قبال دریافت پول،به بانی فیلم می گوید: بنده تا به امروز هرگز نه بابت خواندن نه پولی پرداخت کرده ام و نه هیچ وقت این کار را انجام خواهم داد. کسی که توانایی و جایگاه درستی در عرصه موسیقی دارد، نیازی به این ندارد پولی پرداخت کند. تا الان هم هر پروژه ای پیشنهاد شده غیر از اینکه با لطف، محبت و احترام از بنده دعوت شده، برای آن پروژه، هزینه اجرا و خواندنم در آن برنامه پرداخت شده.
وی در رابطه با اینکه کدام دسته از خوانندگان تن به قبول این پیشنهادها می دهند و تأثیر این اتفاق در نزول سطح کیفی ترانه های تیتراژ چیست،می گوید: درباره فرد خاصی نظری ندارم. امیدوارم موسیقی هایی که برای تیتراژ انتخاب می شوند، کارهای خوب و ارزشمندی باشند و از نظر فرهنگی و از نظر بار هنری باکیفیت محسوب شوند. در تیتراژهایی که خوانده ام از جمله تیتراژ فیلم «زیر سقف دودی» به تنهایی خود موزیک، شعر، صدا اتفاقات خوبی ایجاد کرد. هم موزیک به فیلم هم فیلم به موزیک کمک کرد. در واقع اگر کارهای خوب به درستی انجام شوند، مکمل همدیگرند و تکمیل کننده یکدیگرند. در «شهرزاد» هم همین اتفاق افتاد. در این سریال بازیگرانی از جمله؛ استاد علی نصیریان، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی و… خودشان به دلیل جایگاه ارجمندشان در بازیگری در دیده شدن «شهرزاد» نقش بسیار مهمی داشتند. در کنار آن هم وقتی موسیقی خوب و اجرای خوبی صورت گرفت، در نتیجه اتفاقات خوبی برای این سریال رقم خورد. در واقع نمی توانیم فقط منکر موسیقی یا منکر بازی ها شویم و یکی را در توفیق اثر بالاتر از دیگری بدانیم.

نوشته وجهه موسیقی در خطر؛ترانه های پولکی،خواننده های الکی! اولین بار در بانی‌فیلم پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 2
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.