معماری،آموزش معماری،معماری ایران،معماری اصفهان،معماری یزد،معماری آثار مشهور دنیا،مقاله معماری،جزوه معماری،پایان نامه معماری،معماری آسان،قبولی در رشته معماری،نقشه کشی،آموزش نقشه کشی،دانلود نرم افزار معماری،عکس معماری،بنایی،گالری معماری،طراحی معماری

نظریه‌ی رنگ کاندینسکی در معماری

نظریه‌ی رنگ کاندینسکی در معماری

دسته بندی : معماری ایران تاریخ : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

نویسنده: لوک بارلی
مترجم: محمدحسن فروزان‌فر

هنر واسیلی کاندینسکی رابطه بین رنگ و ناظرانش را کاوش کرد. او با پذیرش رنگ به عنوان ناقل اولیه‌ی بیان، از خاکستری‌ها، قهوه‌ای‌ها و سیاه‌های کوبیسم اجتناب کرد. بنابراین در عمل او نقاشی را از نیاز به ترسیم یک کاملا جدا کرد. هدف هنر کاندینسکی این بود که موسیقی را در وسیله‌ای پلاستیکی تسخیر کند، تا همان احساساتی را برانگیزد که یک قطعه موسیقی می‌تواند از طریق سایه‌ها و رنگ‌ها مولد باشد.

1383315378394color study squares with concentric circles 19131 - نظریه‌ی رنگ کاندینسکی در معماری

مربع هایی با دایره‌های متحدالمرکز، واسیلی کاندینسکی

همزمان با اینکه جنبش دِ استیل[۱] فلسفه‌ها و ترکیبات رنگی او را به طراحی صنعتی و معماری گستراند، سودمندی نظریه‌هایی که او در مورد رنگ و معنای آن پروراند در تمامی عرصه‌های خلاقیت ثابت شد. کاندینسکی با استفاده از چرخه‌ی رنگ، به بیان احساساتی که هر رنگ برمی‌انگیزد، عواطفی که تسخیر می‌کند، و صدایی که «می‌سازد»، می‌پردازد.

در اینجا با دوری از رنگ‌های رنگین‌کمان، به نمونه‌ای از تفکرات کاندینسکی در مورد رنگ از کتاب «در باب معنویت در هنر» [می‌پردازیم] که با بناهایی از ماخذ آرکیتایزر[۲] جفت شده‌اند. اگر به دنبال لعابی پرطراوت برای ساختمان بعدی خود هستید، از نمونه‌های والای این طیف الهام بگیرید.

7bc3bf91 - نظریه‌ی رنگ کاندینسکی در معماری

پروژه نمونه‌های ناسازگار جوان[۳] در ساراگوسای اسپانیا

قرمز: زنده، بی‌قرار، در تلاش مطمئن به سوی هدف، «بلوغی مردانه»، ترجمان صوتی: «صدای ترومپت، قوی و سخت»، شیپور، نت‌های عمیق ویولونسل، ویولن واضح.

3d4cdec2 1 - نظریه‌ی رنگ کاندینسکی در معماری

پروژه بازسازی و گسترش ArcelorMittal R&D Headquarters در آویلز اسپانیا

نارنجی: ترکیبی از قرمز و زرد، ساطع، سالم، جدی. ترجمان صوتی: زنگ میانه‌ی کلیسا، صدای التو.

unnamed file 10 - نظریه‌ی رنگ کاندینسکی در معماری

پروژه Falcon Headquarters در سن‌آنجل مکزیک

زرد: «گرم، شاداب و هیجان انگیز، آزار‌دهنده برای مردم، رنگ متداول زمینی، بیانگر جنون در رنگ، یورش خشم، جنون کور، خشم دیوانه‌وار.» ترجمان صدا: صدای بالا و برنده‌ی ترومپت و صدای بالای شیپور.

80c7def0e141e3f20af8b946a279dc9b - نظریه‌ی رنگ کاندینسکی در معماری

پروژه مسکن سبز یک دو سه[۴] در مادرید اسپانیا

سبز: سکون و آرام، اما با قدرت منفعل پنهان، «سبز مانند گاوی سالم و فربه است که همچنان بی‌حرکت است که در حین نگریستن به جهان با چشمانی گیج، تنها می‌تواند بجود و نشخوار کند.»؛ ترجمان صوتی: هنگامی که میانه‌ی ویولن آرام نواخته می‌شود.

6e254bc2 - نظریه‌ی رنگ کاندینسکی در معماری

پروژهDidden Village در رتردام هلند

آبی: عمیق، درونی، فراطبیعی، صلح‌آمیز، «فرورفته در تیرگی، مفهومی از سوگ دارد که انسانی نیست؛ رنگ متداول بهشتی.» ترجمان صوتی: صدای فلوت، ویولنسل و پیانو.

73e22d71 - نظریه‌ی رنگ کاندینسکی در معماری

پروژه Avant Chelsea در نیویورک آمریکا

متاسفانه کاندینسکی میان آبی و نیلی تفاوتی قائل نشد. ظاهرا این دو در نظر او یکسان بوده است.

5c7e70b4 - نظریه‌ی رنگ کاندینسکی در معماری

پروژه Purple Hill House در کره جنوبی

بنفش: ترکیبی از قرمز و آبی، «ناخوش، خاموش، غمگین.» ترجمان صوتی: کرنای (هورن) انگلیسی و ساز بادی باسون.

پی‌نوشت

[۱] De Stijl

[۲] Architizer

[۳] YOUNG DISABLED MODULS

[۴] ۱۲۳ Social Green Housing

منبع Architizer

نوشته نظریه‌ی رنگ کاندینسکی در معماری اولین بار در رویدادهای معماری پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 2
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.